Til DNT.no forside

Har vi markas beste vafler?

Finnes det noe diggere enn en nystekt vaffel? Det må eventuelt være en nystekt vaffel du har fortjent etter en lang tur, servert med hjemmelaget syltetøy, ekte rømme fra Røros og verdens beste brunost fra Heidal. Da snakker vi vaffel da!

Publisert: 11. september 2023
Inspirasjon

Nystekte vafler er de beste vaflene

Vi har en filosofi om at en nystekt vaffel er den beste vaffelen. Derfor steker vi ikke opp store bunker med vafler, men vi stekker opp på bestilling og etterhvert. Det gjør at vi hele tiden har ferske vafler å by på. Det skal gjerne ryke litt av vaffelen når du får den i hånda. På porselenstallerken selvsagt.

Oppskriften på vår vaffel

Oppskriften på vaflene våre er hemmelig - og er opprinnelig bestemoren til Erlend, bestyreren på Kobberhaughytta, sin oppskrift.

Oppskriften kommer fra Nordmøre, og her kaller man vafler for "Bakels". Her er det veldig vanlig å servere "bakels og græt" i spesielle anledninger. Dette er vafler som toppes med en søt fløyelsgrøt og kanel.

Det beste tilbehøret til vaffel

For en god vaffel er kun det beste godt nok. Derfor lager vi syltetøyet vi serverer vaflene med selv. Ved å lage syltetøyet selv har vi god kontroll på hva det inneholder, og det gjør at syltetøyet vårt inneholder mer bær enn mesteparten av det du får kjøpt i butikken. Da får man frem mer av den autentiske bærsmaken, mener vi.

Hjemmelaget syltetøy

Vi lager både jordbær og bringebærsyltetøy, men også solbærsyltetøy og blåbærsyltetøy for deg som vil prøve noe nytt. Vi har av og til også mer sesongavhengig syltetøy som rabarbrasyltetøy.

Rømme

Rømme hører også med syltetøy på vaffelen! Litt syrlig rømme for å bryte opp med det søte. Her bruker vi ordentlig økologisk rømme fra Rørosmeieriet. Det som er spesielt med Rørosrømme er at den syrnes på gamlemåten, slik de gjorde på setra i gamle dager.

Ordentlig brunost

Om du er av typen som foretrekker brunost - har vi selvsagt også dette. Vi bruker brunost fra den lille fjellbygda Heidal, her holder Heidal ysteri til - og de produserer det vi synes er verdens beste brunost. Ysteriet har vært en viktig del av bygda siden det ble startet opp for over 100 år siden. På 90-tallet ble meieriet lagt ned, men startet opp igjen av lokale ildsjeler. Les mer om historien til ysteriet her.

Vi er alle ulike, og smaken er som baken. Foretrekker du smør, sukker eller til og med gulost (det er vanlig i trøndelag) på vaffelen - er det bare å spørre!

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem