Til DNT.no forside

Kanskje markas beste boller?

På Kobberhaughytta har vi eget bakeri, midt i skogen. Her baker vi ferske boller hver helg, og på vinteren også hver dag. Vi legger mye stolthet i å servere hjemmebakte, luftige og deilig gjærbakst.

Publisert: 11. september 2023
Inspirasjon

Den hemmelige ingrediensen i bollene våre

For at bollene skal bli så gode som mulig, tar vi ikke noen snarveier når det kommer til råvarene. Vi bruker økologisk melk fra Rørosmeieriet, den smaker rett og slett litt bedre. Vi bruker også ekte meierismør både i deigen, men også i fyllet. Ekte meierismør gir en fyldigere smak - men er litt dyrere.

Den "hemmelige" ingrediensen som gjør at bollene blir luftige og digge er tid. Masse tid.

Vi setter bolledeig på kvelden, og bruker litt mindre gjær enn det man vanligvis ville gjort. Da får deigen god tid til å utvikle smak og gjæren får formert seg naturlig. Deigen står og hever over natta, før vi baker ut bollene. Så får bollene enda litt mer tid, og hever til de blir store og fine.

Nystekte boller, bakt med omtanke

Når vi står opp tidlig om morgenen for å bake ferske boller til deg som er på tur, er det noe vi gleder oss til. Det hadde jo ikke vært noe gøy å bake boller ingen vil spise!

Vi prøver å alltid ha våre berømte kanelboller i disken - disse er fyllt med en digg blanding av smør, kanel og sukker i svingene. Også topper vi med perlesukker. Vi synes det blir litt for søtt med melisglasur på disse - men om du ønsker det kan du bare spørre!

Skolebollene våre er også en fast slager. Disse fylles med vaniljekrem, før de pyntes med melisglasur og får et lite bad i revet kokos. En skikkelig klassiker!

Variasjon

For variasjonens del prøver vi oss også av og til på litt andre boller. Disse er ikke fast inventar, men vi lager det vi har lyst på den dagen. Noen dager har vi for eksempel våre egne solbærboller, fyllt med vaniljekrem og hjemmelaget solbærsyltetøy. Noen sesongboller er også innom disken, for eksempel fastelavnsboller og lussekatter. Har du forslag til en ny kombinasjon vi burde prøve? Send oss en melding!

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem