Til DNT.no forside
bilder fra Kobberhaughytta, litt før jul og litt etter jul

Om Kobberhaughytta

Kobberhaughytta ligger flott til i hjertet av marka. Etter en passe marsj fra kjente utfartssteder kan du sette deg ned i solveggen og se ut over Nordmarka og Sørkedalen. Vi har til og med fjordutsikt! Ski- og sykkelruter går like forbi hytta. Om sommeren kan bading, fisking eller kanopadling nytes i vannet rett ved hytta.

Publisert: 11. september 2023
Om DNT

En DNT-hytte er en av mange hytter som er eid av en av Den Norske Turistforeningens medlemsforeninger. Kobberhaughytta eies av DNT Oslo og omegn.

Det skal lønne seg å være medlem

Er du DNT medlem får du rabatt på både overnatting og mat.

Skal du overnatte i mer enn 2 døgn, vil du spare inn igjen medlemskapet. Samtidig støtter du DNTs arbeid med tilrettelegging for turer og gode opplevelser i fjellet.

Som medlem i DNT får du blant annet medlemspris på DNTs 550 hytter, rabatt på friluftsutstyr og på DNT-turer. Du støtter vårt arbeid med å merke og rydde stier i Marka og på fjellet og drifte DNT-hyttene.

Bli DNT Medlem

Ofte stilte spørsmål Kobberhaughytta
Kobberhaughytta 25. juni 2018. En dugnadsgjeng får besøk av kulturminister Trine Skei Grande.

Ofte stilte spørsmål Kobberhaughytta

Kobberhaughytta ligger midt i Nordmarka. Her kan du oppleve naturens ro og fred, her får du god mat, en god seng, fantastisk utsikt og du kan oppleve et rikt dyreliv. Fyll på med ny energi etter skituren i kafeen, slapp av foran peisen eller i badstua.

Les videre

Stuene

Hytta har flere hyggelige oppholds- og serveringsrom.

Peisestua

Her i den store peisestua kan du slappe av og få igjen varmen mens du smaker på noen av husets spesialiteter. Stua har Nordmarkas største og flotteste peis og her er alltid godt og varmt. Det skulle heller ikke by på problemer å finne en plass å sitte. Vi har bordplass til 90 gjester.

Stua egner seg ypperlig til bursdager, kurs og konferanser. Vi har mulighet for å sette opp projektor, lerret og flipover.

Harestua og spisestua

Harestua med sin intime atmosfære egner seg godt som kurs- og møtelokale for mindre grupper. Vi kan også utvide stua ved å åpne dørene til vår nye spisestue, totalt har vi plass til ca 40 personer til bords.

I spisestua serverer vi ofte frokost og middag til overnattende gjester.

På travle dager åpner vi Harestua og spisestua for markaturister.

Vi har prosjektor til PC, lerret og flipover. Vi anbefaler å lagre presentasjoner og videoer som skal vises på forhånd, da 4G-dekningen kan være ustabil.

Kobberstua

Kobberstua ligger i det nye losjibygget som åpnet i 2020.

Her er det stue og oppholdsrom for overnattingsgjester og mulighet for å holde møter og foredrag. Vi har montert prosjektor og lerret som gjør det til et flott sted å samle teamet.

Gjennom det store panorama-vinduet kan du skue utover Kobberhaugene, Kobberhaugtjern og skiløypa som går rett utenfor. Med fyr i peisen er også hyttestemningen på plass. Midt i rommet er bronsekongle-lampa rommets midtpunkt.

Soverom

Kobberhaughytta har 55 sengeplasser, fordelt på 4 rom i hovedhytta og 10 rom i det nye losjibygget.

All overnatting må bestilles på forhånd.

Romfordeling

Hovedhytta

1. 2-sengsrom med to enkeltsenger
  2. 2-sengsrom (med en dobbeltseng)
  3. 2 stk 4-sengsrom med fjordutsikt (med 2 køyesenger)

Losjibygget

1. 3 stk 2-sengsrom (med 1 køyeseng), som også er tilrettelagt for hund
  2. 5 stk 4-sengsrom (med 2 køyesenger)
  3. 2 stk 8-sengsrom (med 4 køyesenger)

Soverom

All overnatting må bestilles på forhånd.

Hunder

Hunder kan være med på hytta, men som et serverings- og overnattingssted må hygiene- og allergibestemmelser følges strengt. Det er derfor ikke tillatt med hund i fellesområdene.

Vi har noen overnattingsrom som er tilrettelagt med hundebur. Disse må bestilles spesielt på forhånd.

Historien om Kobberhaughytta

Hytta ble bygget i 1931 av medlemmer av Oslo Turn. Den ble bygget på dugnad og er stort sett ikke forandret senere. Den store peisestua var bl.a. tenkt for gymnastikk for medlemmer som skulle overnatte på stedet.

I 1954 ble hytta overtatt av Oslo og Omegn Turistforening og navnet endret fra "Turnhytta" til Kobberhaughytta.

Hytta eier også 90 mål skog rundt husene.  Det har aldri vært kobberproduksjon ved Kobberhaugen.

I dag drives stedet som serveringssted med overnattingsmuligheter.

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem